Начало Калейдоскоп Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва режисьорът Крис Шарков
1815
Калейдоскоп

Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва режисьорът Крис Шарков

В един свят на отприщени желания трябва да сме отговорни към другия, към това, което казваме, и към това, което обещаваме. Проблемът е както личен, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така

| 07 Февруари 2024, 10:13 ч.
Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва  режисьорът Крис Шарков
Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва режисьорът Крис Шарков
Снимка © Аrtvent

В един свят на отприщени желания трябва да сме отговорни към другия, към това, което казваме, и към това, което обещаваме. Проблемът е както личен, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така. Това казва режисьорът Крис Шарков по повод премиерния спектакъл „Заклеваш ли се в децата?“, на сцената на кино „Люмиер“.

Весела Бабинова и Владимир Зомбори са двойка не само в живота, но и в комедията на Саломе Льолуш. Тя е психолог, той е юрист. Те са двойка колкото влюбена, толкова и суеверна. Една вечер се заклеват, че ще си бъдат верни десет години, в името на децата си. Времето минава и краят на този „срок на вярност“ наближава, а с него идват моментът за истината и отговорът на въпроса колко тежи да кажеш „Заклевам се“. В актьорския състав са още Даниел Кукушев и Лидия Василева. Сценографията е на Ванина Цандева. Автор на музиката е Емилиян Гацов-Елби, преводът е на Снежина Здравкова.

Още от рубриката
Американският музикант, композитор, вокалист и основател на групата „Бон Джоуви“ Джон Бон Джоуви отбелязва 40 години на музикалната сцена с документален филм и нов албум, предаде Асошиейтед прес. Той претърпя операция на гласните струни през 2022 година. Тогава групата му се готвеше за турне, но изпълнителят на Livin` on a Prayer се затрудняваше с изпълненията си. Сл ...
Вижте повече

Пиесата звучи универсално заради проблемите, допълва режисьорът: „Защото ние имаме такава нагласа и съзнание – много суеверно, фиксирано... Всички тези клишета, че българинът обича прекалено много да говори, да не е отговорен към това, което казва, да вярва на врачки и на всякакви такива вторични медиуми на духа. Българинът по някакъв начин е свикнал с тези неща и затова пиесата изглежда по-близка... Работихме по самия стил на езика, но географски решихме да не я променяме. Локацията си остана Париж, Лил и Ница. Въобще, разказваме през Франция“. 

Крис Шарков , в разговор с Даниел Димитров – за режисьорските и лични провокации, свързани със „Заклеваш ли се в децата?“, и темите, които го вълнуват, за работата с една семейна двойка актьори, за универсалния език, на който говори авторката Саломе Льолуш.

Повече от NRD2+
Състезателите от спортен клуб "Black Style Squad" с треньор Христо Андонов спечелиха призови места от първото състезание от календара на Българска бре ...
Вижте повече
В галерията на Културния център на град Требине (Херцеговина) е открита изложба със снимки на Статул Карабашев - дългогодишен журналист в Българска на ...
Вижте повече
Носителката на две награди "Златен глобус" Анет Бенинг, която наскоро получи петата си номинация за "Оскар", беше обявена за Жена на годината от театр ...
Вижте повече
„Борба“ е заглавието на изложбата графика, която Зоран Мише подрежда от 14 март до 5 април в Българския културен институт. Експозицията се органи ...
Вижте повече
Финландската актриса Алма Пьойсти ще засади дърво в София утре, на рождения си ден. Инициативата е на „София филм част“, чиито специален гост е финлан ...
Вижте повече
Михаела Филева и Дара Екимова са записали дуета „Всичко е било за добро“, заедно с музикалния продуцент Густен Далквист, по време на творческия лагер ...
Вижте повече
Берлинският филмов фестивал посрещна на червения килим за гала събитие в понеделник вечер 10-те млади европейски актьори, избрани за участие в програм ...
Вижте повече
Площадът в Пловдив, на който се е намирал Международен театър „Люксембург“ и се е създала първата професионална театрална трупа в България ...
Вижте повече
Повече от 160 импресионистични творби на големите майстори ще бъдат показани на изложба в музея "Орсе" в Париж, съобщи АФП. Картини на Моне, Мане, Рен ...
Вижте повече
Исках да създам един градски филм, в който да представя драмата на интелигентния, чувствителен човек в България. Защото много рядко българското кино с ...
Вижте повече
Филмът „ИзЧисти планини“ разказва за каузата за почистване на планините в България, която продължава вече 25 години. Чрез него призоваваме отново хора ...
Вижте повече
Български и унгарски творци ще се представят със съвместна изложба текстил в Съюза на българските художници (СБХ). Експозицията може да бъде разг ...
Вижте повече
С концерт във Видин внуците на Панчо Владигеров отбелязват 125 години от рождението му. На 15 март Културен център „Жул Паскин“ ще посрещне любителите ...
Вижте повече
Брано Якубович и Ведран Муягич от Dubioza Kolektiv идват за шоу в София на 10 май в „Строежа“, съобщават организаторите.  Двамата артисти, п ...
Вижте повече
Голотата не като еротика, а като откриване и като чистота, както за модела, така и за автора.Това е основната тема, около която кураторът Пенка Илиева ...
Вижте повече
Турнето на Лили Иванова, което минава през 19 града, започва тази вечер от Благоевград. Концертът е от 20:00 часа в благоевградската зала „Скаптопара“ ...
Вижте повече
Месец след излизането си в кината анимацията, "Кунг-фу панда 4" отново е най-предпочитаният филм от българските зрители, сочат обобщените данни от кин ...
Вижте повече
Най-висшият съд в Ню Йорк отхвърли присъдата от 2020 г. за сексуални престъпления на бившия холивудски продуцент Харви Уайнстийн, издадена по делото, ...
Вижте повече
Вторият съвместен албум на рапърите Фючър и Метро Бумин - We Still Don‘t Trust You, дебютира на първо място в класацията на „Билборд“ за албуми, съобщ ...
Вижте повече
Политическата сатира „Големанов“ от Стефан Л. Костов е най-новото заглавие в афиша на Любителския театър „Борис Илиев“ при Народно читалище „Съзнание ...
Вижте повече

Г-н Шарков, с какво Ви провокира този текст?

- Това е един от редките случаи, в които текстът ме намира, а не аз него. Предложението дойде от Захари Бахаров, който е продуцент. Той още по телефона ми каза, че става въпрос за пиеса на Саломе Льолуш – аз тогава още не бях гледал „Това не го казвай“, и иска да го направи с Весела Бабинова и Владимир Зомбори, които са двойка в живота, но досега не са били заедно на сцената. Аз много обичам такива провокации, в които едно семейство се провокира през театрални ходове. Затова нямах колебания да приема. 

Според мен Саломе Льолуш много добре лавира между популярното и сериозните теми и е един от малкото автори, които може да се играе и с двете, както и с жанровете. В тази пиеса има обръщане на жанра, което е много ценно за мен. 

Изневярата е стара театрална тема, още от драматургията на Пинтер и Шницлер преди това. Винаги е интересна да се изследва като игра. Тук в крайна сметка има доста теми, които ме вълнуват, които са показани по един много лек, забавен и по френски лек начин, което ми харесва. Аз познавам творчеството на баща й – Клод Льолуш. Той по същия начин разказва за сериозни неща толкова леко. Спомням си неговия филм „Един мъж и една жена“, в който всичко се случва с френска лекота (Un homme et une femme от 1966 година е с участието на Жан-Луи Трентинян и Анук Еме, Клод Льолуш е режисьор, съсценарист и оператар – бел. а.).

Имаше ли известно смущение в това, че една двойка в живота трябва да играе като такава и на сцената?

- Те работиха много добре, абсолютно професионално, като актьори. Само те си знаят какво им е било. Всъщност то може би е вид терапия това нещо...

Кои от темите в „Заклеваш ли се в децата?“ Ви вълнуват най-силно като режисьор?

- Например, вълнува ме темата за казаната дума и какво означава тя в нашето съвремие. Защото ние вече свикнахме всеки да дава присъди, да говори и да обещава каквото му падне. Не само в социалния живот, но и в личния – през социалните медии. Имаме безотговорност към изречената дума. И тази пиеса завързва цяла сюжетна интрига. Това са едни хора, които се вричат в първата сцена, в нещо. А това вричане ги връзва още повече – клетва след клетва, след клетва... Ето, един пример как една много сериозна тема – като отговорността ни към думите, е изследвана от авторката през много приятен игрови ход.

Друга такава тема е суеверието, тъй като суеверието, клетвата, са нещо много старозаветно. Новият завет ни учи на съвсем други неща. Аз мисля, че много често нашето общество е по-скоро суеверно, отколкото вярващо в Бога. 

Заради социалния елемент тази пиеса звучи сякаш по-универсално от „Това не го казвай“. Правихте ли някаква адаптация или „побългаряване“ на текста?

- Не, адаптацията е само на ниво език. Някои неща сме променяли... Но няма как да избягаме от Франция, в случая заради конкретиката.

Пиесата звучи универсално заради проблемите. Защото ние имаме такава нагласа и съзнание – много суеверно, фиксирано... Всички тези клишета, че българинът обича прекалено много да говори, да не е отговорен към това, което казва, да вярва на врачки и на всякакви такива вторични медиуми на духа. Българинът по някакъв начин е свикнал с тези неща и затова пиесата изглежда по-близка... Както казах, работихме по самия стил на езика, но географски решихме да не я променяме. Локацията си остана Париж, Лил и Ница. Въобще, разказваме през Франция. 

Фиксирате ли се изцяло върху семейството или проблемите, за които говорите, излизат и извън него?

- Разбира се, че и извън семейството, особено в днешното общество, в което семейството не е само брак. Отговорността към другия е много повече от просто семейство. Но с това проблемът не е по-малък.

С актьорите си говорихме по време на репетициите – че в един свят, в който има много повече изкушения, героите реално отстояват. Въпреки че изследваме този момент на пробив, това е много важно послание за нашата публика – че в крайна сметка те не успяват да изневерят. Както казва героинята на Весела Бабинова, и това е много ключово за мен, те извършват неуспешен акт. Тоест те едва ли не се самосаботират в своето собствено намерение за изневяра, което означава, че вътрешно, дълбоко в себе си, не го искат. Така че темата е важна. Важно е да пазим другия. Това е нещо, което изследваме, и ни вълнува.

А изневярата, колкото и да е пикантна тема, толкова е и театрална. В самия акт на изневяра и в акта на съжителство има много театър, има много драматургия, много перформативност...  

Като режисьор кое за Вас е най-важно да стигне до зрителите?

- Иска ми се да има някакъв сигнал – да пазим това, което имаме. Това е много стар принцип, който знаем още от Шницлер – че намерението за изневяра е по-силно от самата изневяра, а забраната отприщва желанието. Иска ми се в един такъв свят, в който има отприщени желания, да сме отговорни към другия. Мисля, че има такъв тип послание, без да е дидактично. Драматургията го доказва по естествен начин.

Да сме отговорни към другия, към това, което казваме, и към това, което обещаваме – това е обществен проблем, както в личния ни живот, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така...

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Националният политехнически музей (НПТМ) посрещна първите гости в обновения демонстрационен кабинет по физика, въпреки че все още се осъществяват финални довършителни дейности, съо ...
Творческият тандем Ема Стоун - Йоргос Лантимос става все по-смел
Режисьорът Йоргос Лантимос представи на кинофестивала в Кан триптих с кучета като хора, пръст, поднесен със зеленчуци и коктейл, наречен "Челото на Емили", предаде АФП. "Винаги съ ...
Симфония на водата събра стотици пред градските фонтани в центъра на Букурещ
Симфония на водата - събитието, което всяка година привлича хиляди посетители на площад “Унири” в сърцето на Букурещ, се завърна със своето пето издание. Мултимедийният спекта ...
Музеят "Албертина" във Виена посвети самостоятелна изложба на австрийския художник Франц Грабмайер
Виенският музей "Aлбертина" посвещава самостоятелна изложба от картини и графики на австрийския художник Франц Грабмайер (1927 - 2015). Останалият досега неоткрит за световнит ...
Актьорите от Народния театър играят пред пълна зала в Националния театър в Крайова
Спектакълът „Бурята“ от Уилям Шекспир на режисьора Робърт Уилсън откри международен Шекспиров фестивал в Национален театър „Марин Сореску“ в Крайова, Румъния. Актьорите от трупата ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени в институцията, предаде ДПА. Общо 626 от около 1500 изчезнали или откраднати предмета вече са наме ...
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Иранският режисьор Мохамад Расулоф, който участва със свой филм в надпреварата за наградата "Златна палма" на кинофестивала в Кан, е избягал пеша от родината си, където беше осъден ...
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Националният политехнически музей (НПТМ) посрещна първите гости в обновения демонстрационен кабинет по физика, въпреки че все още се осъществяват финални довършителни дейности, съо ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Тикер в 05:00 ч.
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени ...
Начало Калейдоскоп
1815
Калейдоскоп

Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва режисьорът Крис Шарков

Проблемът е както личен, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така
| 07 Февруари 2024, 10:13 ч.
Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва  режисьорът Крис Шарков
Безотговорността на действието ни през думи е много силна, казва режисьорът Крис Шарков
Снимка © Аrtvent

В един свят на отприщени желания трябва да сме отговорни към другия, към това, което казваме, и към това, което обещаваме. Проблемът е както личен, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така. Това казва режисьорът Крис Шарков по повод премиерния спектакъл „Заклеваш ли се в децата?“, на сцената на кино „Люмиер“.

Весела Бабинова и Владимир Зомбори са двойка не само в живота, но и в комедията на Саломе Льолуш. Тя е психолог, той е юрист. Те са двойка колкото влюбена, толкова и суеверна. Една вечер се заклеват, че ще си бъдат верни десет години, в името на децата си. Времето минава и краят на този „срок на вярност“ наближава, а с него идват моментът за истината и отговорът на въпроса колко тежи да кажеш „Заклевам се“. В актьорския състав са още Даниел Кукушев и Лидия Василева. Сценографията е на Ванина Цандева. Автор на музиката е Емилиян Гацов-Елби, преводът е на Снежина Здравкова.

Пиесата звучи универсално заради проблемите, допълва режисьорът: „Защото ние имаме такава нагласа и съзнание – много суеверно, фиксирано... Всички тези клишета, че българинът обича прекалено много да говори, да не е отговорен към това, което казва, да вярва на врачки и на всякакви такива вторични медиуми на духа. Българинът по някакъв начин е свикнал с тези неща и затова пиесата изглежда по-близка... Работихме по самия стил на езика, но географски решихме да не я променяме. Локацията си остана Париж, Лил и Ница. Въобще, разказваме през Франция“. 

Крис Шарков , в разговор с Даниел Димитров – за режисьорските и лични провокации, свързани със „Заклеваш ли се в децата?“, и темите, които го вълнуват, за работата с една семейна двойка актьори, за универсалния език, на който говори авторката Саломе Льолуш.

Повече от NRD2+

Г-н Шарков, с какво Ви провокира този текст?

- Това е един от редките случаи, в които текстът ме намира, а не аз него. Предложението дойде от Захари Бахаров, който е продуцент. Той още по телефона ми каза, че става въпрос за пиеса на Саломе Льолуш – аз тогава още не бях гледал „Това не го казвай“, и иска да го направи с Весела Бабинова и Владимир Зомбори, които са двойка в живота, но досега не са били заедно на сцената. Аз много обичам такива провокации, в които едно семейство се провокира през театрални ходове. Затова нямах колебания да приема. 

Според мен Саломе Льолуш много добре лавира между популярното и сериозните теми и е един от малкото автори, които може да се играе и с двете, както и с жанровете. В тази пиеса има обръщане на жанра, което е много ценно за мен. 

Изневярата е стара театрална тема, още от драматургията на Пинтер и Шницлер преди това. Винаги е интересна да се изследва като игра. Тук в крайна сметка има доста теми, които ме вълнуват, които са показани по един много лек, забавен и по френски лек начин, което ми харесва. Аз познавам творчеството на баща й – Клод Льолуш. Той по същия начин разказва за сериозни неща толкова леко. Спомням си неговия филм „Един мъж и една жена“, в който всичко се случва с френска лекота (Un homme et une femme от 1966 година е с участието на Жан-Луи Трентинян и Анук Еме, Клод Льолуш е режисьор, съсценарист и оператар – бел. а.).

Имаше ли известно смущение в това, че една двойка в живота трябва да играе като такава и на сцената?

- Те работиха много добре, абсолютно професионално, като актьори. Само те си знаят какво им е било. Всъщност то може би е вид терапия това нещо...

Кои от темите в „Заклеваш ли се в децата?“ Ви вълнуват най-силно като режисьор?

- Например, вълнува ме темата за казаната дума и какво означава тя в нашето съвремие. Защото ние вече свикнахме всеки да дава присъди, да говори и да обещава каквото му падне. Не само в социалния живот, но и в личния – през социалните медии. Имаме безотговорност към изречената дума. И тази пиеса завързва цяла сюжетна интрига. Това са едни хора, които се вричат в първата сцена, в нещо. А това вричане ги връзва още повече – клетва след клетва, след клетва... Ето, един пример как една много сериозна тема – като отговорността ни към думите, е изследвана от авторката през много приятен игрови ход.

Друга такава тема е суеверието, тъй като суеверието, клетвата, са нещо много старозаветно. Новият завет ни учи на съвсем други неща. Аз мисля, че много често нашето общество е по-скоро суеверно, отколкото вярващо в Бога. 

Заради социалния елемент тази пиеса звучи сякаш по-универсално от „Това не го казвай“. Правихте ли някаква адаптация или „побългаряване“ на текста?

- Не, адаптацията е само на ниво език. Някои неща сме променяли... Но няма как да избягаме от Франция, в случая заради конкретиката.

Пиесата звучи универсално заради проблемите. Защото ние имаме такава нагласа и съзнание – много суеверно, фиксирано... Всички тези клишета, че българинът обича прекалено много да говори, да не е отговорен към това, което казва, да вярва на врачки и на всякакви такива вторични медиуми на духа. Българинът по някакъв начин е свикнал с тези неща и затова пиесата изглежда по-близка... Както казах, работихме по самия стил на езика, но географски решихме да не я променяме. Локацията си остана Париж, Лил и Ница. Въобще, разказваме през Франция. 

Фиксирате ли се изцяло върху семейството или проблемите, за които говорите, излизат и извън него?

- Разбира се, че и извън семейството, особено в днешното общество, в което семейството не е само брак. Отговорността към другия е много повече от просто семейство. Но с това проблемът не е по-малък.

С актьорите си говорихме по време на репетициите – че в един свят, в който има много повече изкушения, героите реално отстояват. Въпреки че изследваме този момент на пробив, това е много важно послание за нашата публика – че в крайна сметка те не успяват да изневерят. Както казва героинята на Весела Бабинова, и това е много ключово за мен, те извършват неуспешен акт. Тоест те едва ли не се самосаботират в своето собствено намерение за изневяра, което означава, че вътрешно, дълбоко в себе си, не го искат. Така че темата е важна. Важно е да пазим другия. Това е нещо, което изследваме, и ни вълнува.

А изневярата, колкото и да е пикантна тема, толкова е и театрална. В самия акт на изневяра и в акта на съжителство има много театър, има много драматургия, много перформативност...  

Като режисьор кое за Вас е най-важно да стигне до зрителите?

- Иска ми се да има някакъв сигнал – да пазим това, което имаме. Това е много стар принцип, който знаем още от Шницлер – че намерението за изневяра е по-силно от самата изневяра, а забраната отприщва желанието. Иска ми се в един такъв свят, в който има отприщени желания, да сме отговорни към другия. Мисля, че има такъв тип послание, без да е дидактично. Драматургията го доказва по естествен начин.

Да сме отговорни към другия, към това, което казваме, и към това, което обещаваме – това е обществен проблем, както в личния ни живот, така и на много социално ниво. Безотговорността на действието ни през думи е много силна. Иска ми се да не е така...

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Творческият тандем Ема Стоун - Йоргос Лантимос става все по-смел
Симфония на водата събра стотици пред градските фонтани в центъра на Букурещ
Музеят "Албертина" във Виена посвети самостоятелна изложба на австрийския художник Франц Грабмайер
Актьорите от Народния театър играят пред пълна зала в Националния театър в Крайова
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Авансцена
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Цветни аспекти
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.